Raum:
K 116
E
klophaus@hs-worms.de
T
+49(0)6241.509-375
F
+49(0)6241.509-220

Please find an English version of the publication list here.

  • Klophaus, Richard (2018): Codesharing network vulnerability of global airline alliances (gemeinsam mit Oriol Lordan), in: Transportation Research Part A: Policy and Practice, 111 Jg., S 3-14.

  • Klophaus, Richard (2017): Estimating Demand Curves for Air Travel between Frankfurt and Hong Kong, Airline Revenue Maximization and Passenger Surplus (gemeinsam mit Tobias Grosche), in: Hong Kong Society for Transportation Studies (Hrsg.): Proceedings of 22nd HKSTS International Conference, Hongkong, S. 3-10.
  • Klophaus, Richard (2017): Competition for long-haul connecting traffic among airports in Europe and the Middle East (gemeinsam mit Tobias Grosche und Adam Seredyński), in: Journal of Air Transport Management, 64 Jg., S. 3-14.
  • Klophaus, Richard (2017): Measuring the vulnerability of global airline alliances to member Exits (gemeinsam mit Oriol Lordan), in: Transportation Research Procedia, 25. Jg., S. 7-16.

  • Klophaus, Richard (2016): Die mangelnde Corporate Governance ist einer der Hauptgründe für die vielen Probleme des Flughafens, Kommentierung der Fallstudie "Im Sinkflug", in: Harvard Business Manager Spezial 2017 "Strategie. Unternehmen führen in unruhigen Zeiten - eine Anleitung für Manager", S. 103.
  • Klophaus, Richard (2016): Serving Transfer Passengers: An Evolving Business for European Low-Cost Carriers (gemeinsam mit Frank Fichert), in: Obaide, A. (Hrsg.): Proceedings of the Third International Aviation Management Conference (IAMC 23-24 November, 2016), Dubai, S. 89-96.
  • Klophaus, Richard (2016): Self-connecting, codesharing and hubbing among LCCs: From point-to-point to connections? (gemeinsam mit Frank Fichert), in: Research in Transportation Business & Management, 19. Jg., S. 94-98.
  • Klophaus, Richard (2016): Fifth Freedom Airline Network Expansion: The Case of Emirates Flying between Germany and the US, in: International Journal of Aviation Management, 3. Jg., S.125-135.
  • Klophaus, Richard (2016): The next level of hybridisation – LCCs’ departure from the point-to-point paradigm (gemeinsam mit Frank Fichert), in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 20th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 23.-26. Juni 2016), Rhodes, Greece.
  • Klophaus, Richard (2016): Air Travel Banks: A public-private partnership approach to air services development at smaller airports, in: Journal of Airport Management, 10. Jg. S. 200-208.
  • Klophaus, Richard (2015): Vulnerability analysis of global airline alliances: A complex network approach (gemeinsam mit Oriol Lordan), in: Hong Kong Society for Transportation Studies (Hrsg.): Proceedings of 20th HKSTS International Conference, Hongkong, S. 495-501.
  • Klophaus, Richard (2015): Air Travel Banks: A Public-Private Partnership Approach to Airport Route Development, in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 19th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 2-5 Juli, 2015), Singapur.
  • Klophaus, Richard (2015): Competition for long-haul connecting traffic among airports in Europe and the Middle East (gemeinsam mit Tobias Grosche und Adam Seredyński), in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 19th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 2-5 Juli, 2015), Singapur.
  • Klophaus, Richard (2015): Hubs at Risk: Exposure of Europe’s Largest Hubs to Competition on Transfer City-Pairs (gemeinsam mit Tobias Grosche), in: Transport Policy, 43 Jg., S. 55-60.
  • Klophaus, Richard (2015): Are you up for some competition? How the big US and EU carriers should deal with the global network expansion of the Gulf airlines, in: The Airneth Column. Online. Available at: www.airneth.nl.
  • Klophaus, Richard (2015): Luftverkehrsstandort Türkei – Der dynamische Markt am Bosporus (gemeinsam mit Frank Fichert), in: Internationales Verkehrswesen, 67. Jg., S. 50-52.
  • Klophaus, Richard (2014): Fifth Freedom Airline Network Expansion: The Case of UK-US Services by Emirates, in: Obaide, A. (Hrsg.): Proceedings of the Second International Aviation Management Conference (IAMC 20-22 November, 2014), Dubai, S. 105-112.
  • Klophaus, Richard (2014): Direktflüge durch Emirates zwischen Deutschland und den USA - Eine wirtschaftliche Potenzialanalyse unter Beachtung rechtlicher und operativer Rahmenbedingungen, in: Internationales Verkehrswesen, 66. Jg., S. 12-16.
  • Klophaus, Richard (2014): Should jet fuel surcharges be regulated, and if so, how? in: Research in Transportation Economics, 44. Jg., S. 18-23.
  • Klophaus, Richard (2014): Prospects of direct EU - US routes by Emirates: An exploratory assessment, in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 18th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 17-20 Juli, 2014), Bordeaux, Frankreich.
  • Klophaus, Richard (2013): Die mangelnde Corporate Governance ist einer der Hauptgründe für die vielen Probleme des Flughafens, Kommentierung der Fallstudie "Im Sinkflug", in: Harvard Business Manager, Nr. 12, Dezember 2013, S. 97.
  • Klophaus, Richard (2013): Report Luftfahrt und Wirtschaft 2013, Untersuchung gemeinsam mit Ifo Institut für Wirtschaftsforschung – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V., Bereich Industrieökonomik und neue Technologien, im Auftrag des Bundesverbandes der Deutschen Luftverkehrswirtschaft (BDL), Berlin.
  • Klophaus, Richard (2013): Should jet fuel surcharges be regulated, and if so, how? in: World Conference on Transport Research Society (Hrsg.): 13th World Conference of Transport Research (WCTR 15-18 Juli, 2013), Rio de Janeiro.
  • Klophaus, Richard (2013): Hubs at Risk: Exposure of Europe’s Largest Hubs to Competition on Transfer City-Pairs (gemeinsam mit Tobias Grosche), in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 17th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 26-29 Juni, 2013), Bergamo.
  • Klophaus, Richard (2013): Ancillary revenues - Beneficial for airlines and customers? in: Forsyth, P., Gillen, D., Hüschelrath, K., Niemeier, H.-M., Wolf, H. (Hrsg.): Liberalisation in Aviation: Competition, Cooperation and Public Policy, Ashgate, Surrey, S. 185-195.
  • Klophaus, Richard (2012): Evaluating Fuel Surcharge Schemes in Transportation: The Case of the Airline Industry, in: Hong Kong Society for Transportation Studies (Hrsg.): Proceedings of 17th HKSTS International Conference, Hongkong, S. 221-228.
  • Klophaus, Richard (2012): Airline Fuel Surcharges: Theory and Practice, in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 16th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 27-30 Juni, 2012), Tainan, Taiwan.
  • Klophaus, Richard (2012): Low cost carriers going hybrid: Evidence from Europe (gemeinsam mit Roland Conrady und Frank Fichert), in:  Journal of Air Transport Management, 23. Jg., S. 54-58.
  • Klophaus, Richard (2011): The convergence of short-haul airline business models: Empirical evidence from Europe (gemeinsam mit Roland Conrady und Frank Fichert), in: Hong Kong Society for Transportation Studies (Hrsg.): Proceedings of 16th HKSTS International Conference, Hongkong, S. 473-480.
  • Klophaus, Richard (2011): Incentive schemes on airport charges - Theoretical analysis and empirical evidence from German airports (gemeinsam mit Frank Fichert), in: Research in Transportation Business & Management, 1. Jg., S. 71-79.
  • Klophaus, Richard (2011): Low-cost carriers in Europe: Myth and reality (gemeinsam mit Roland Conrady und Frank Fichert), in: Boksberger, P., Schuckert, M. (Hrsg.): Innovationen in Tourismus und Freizeit. Hypes, Trends und Entwicklungen, Berlin, S. 229-244.
  • Klophaus, Richard (2010): The Economics of Unbundling Air Travel Services, in: Hong Kong Society for Transportation Studies (Hrsg.): Proceedings of 15th HKSTS International Conference, Hongkong, S. 671-678.
  • Klophaus, Richard (2010): Bedarfsgerechte Luftverkehrsinfrastruktur für die Metropolregion Rhein-Ruhr - Wissenschaftliche Vergleichsstudie international führender Metropolregionen (gemeinsam mit Ulrich Desel und Karsten Leibold), Untersuchung im Auftrag der Wirtschaftsförderung metropoleruhr und der Industrie- und Handelskammer zu Dortmund, September 2010.
  • Klophaus, Richard (2010): Auswirkungen der Luftverkehrsteuer auf Verkehr und Volkswirtschaft in Deutschland (gemeinsam mit Intraplan Consult), Expertise im Auftrag von ADV (Arbeitsgemeinschaft Deutscher Verkehrsflughäfen), BDF (Bundesverband der deutschen Fluggesellschaften), DRV (Deutscher Reiseverband) und BTW (Bundesverband der Deutschen Tourismuswirtschaft), München, Juli 2010.
  • Klophaus, Richard (2010): Wider Economic Benefits of Air Transport: Estimating Consumer Surplus for Germany (gemeinsam mit Thomas Braun und Andreas Lueg-Arndt), in: World Conference on Transport Research Society (Hrsg.): 12th World Conference of Transport Research (WCTR 11-15 Juli, 2010), Lissabon.
  • Klophaus, Richard (2010): European LCCs going hybrid. An empirical survey (gemeinsam mit Roland Conrady und Frank Fichert), in:  Air Transport Research Society (Hrsg.): 14th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 6-9 Juli, 2010), Porto.
  • Klophaus, Richard (2010): Bedarf und Perspektive des Luftverkehrs in der Metropolregion Rhein-Neckar, in: Institut für wissenschaftliche Veröffentlichungen (Hrsg.):  Zukunftsmotor Metropolregion Rhein-Neckar, Schwerpunkthema Verkehr und Logistik, Lampertheim, S. 60-61.
  • Klophaus, Richard (2009): Estimating the Wider Economic Benefits of Air Transport, in: Hong Kong Society for Transportation Studies (Hrsg.), Proceedings of 14th HKSTS International Conference, Hongkong, S. 847-854.
  • Klophaus, Richard (2009): Kerosene's Price Impact on Air Travel Demand: A Cause-and-Effect Chain, in: Conrady, R., Buck, M. (Hrsg.), Trends and Issues in Global Tourism 2009, Springer, Berlin, S. 79-94.
  • Klophaus, Richard (2008): Strategische Entwicklung und regionalökonomische Perspektive für einen Business Airport Essen/Mülheim, Wissenschaftliche Forschungsstudie im Auftrag der Flughafen Essen/Mülheim GmbH mit Unterstützung der Wirtschaftsförderung metropoleruhr GmbH, Birkenfeld, November 2008.
  • Klophaus, Richard (2008): The Impact of Increasing Kerosene Prices on Air Travel Demand: Modeling a Cause-and-Effect Chain, in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 12th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 6-10 July, 2008) Athens, Greece.
  • Klophaus, Richard (2008): Volkswirtschaftliche Wirkungen von Regionalflughäfen, in: Deutsche Verkehrswissenschaftliche Gesellschaft e.V. (Hrsg.), DVWG Jahresband 2008, Mobilität, Energie, Umwelt - Perspektiven und Visionen, Berlin, S. 184-189.
  • Klophaus, Richard (2008): Peak oil, fuel costs and the future of aviation, in: Proceedings of 3rd International Conference on Research in Air Transportation (ed.) (ICRAT 01-04 June 2008), Fairfax, Virginia, US, 459-466.
  • Klophaus, Richard (2008): The Impact of Additional Passengers on Airport Employment - The Case of German Airports, in: Journal of Airport Management, 2. Jg., S. 265-274.
  • Klophaus, Richard (2007): Bedeutung der Allgemeinen Luftfahrt, Business Aviation, Regionalflughäfen und Verkehrslandeplätze in Deutschland, Gemeinsames Positionspapier verfasst für AOPA-Germany, Verband der Allgemeinen Luftfahrt (AOPA), German Business Aviation Association (GBAA) und Interessengemeinschaft der Regionalflughäfen (IDRF), Berlin/ Mannheim.
  • Klophaus, Richard (2007): Airline Overbooking Considering Passenger's Willingness to Pay (gemeinsam mit Stefan Pölt), in: World Conference on Transport Research Society (Hrsg.): 11th World Conference of Transport Research (WCTR 24-28 June, 2007), Berkeley.
  • Klophaus, Richard (2007): The Impact of Additional Passengers on Airport Employment - The Case of German Airports, in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 11th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 21-24 June, 2007), Berkeley.
  • Klophaus, Richard (2007): Airline Overbooking with Dynamic Spoilage Costs (gemeinsam mit Stefan Pölt), in: Journal of Revenue and Pricing Management, 6. Jg., S. 9-18.
  • Klophaus, Richard (2007): Zur direkten Beschäftigungswirkung zusätzlicher Passagiere im Luftverkehr, in: Zeitschrift für Verkehrswissenschaft, 78. Jg., S. 71-85.
  • Klophaus, Richard (2006): Volkswirtschaftlicher Nutzen flächendeckender Luftverkehrsinfrastruktur, in: Internationales Verkehrswesen, 58. Jg., S. 480-482.
  • Klophaus, Richard (2006): Flugplatzinfrastruktur als regionale Daseinsvorsorge, in: Ministerium für Wirtschaft, Verkehr, Landwirtschaft und Weinbau Rheinland-Pfalz (Hrsg.): Luftfahrt in Rheinland-Pfalz, Mainz, S. 26-27.
  • Klophaus, Richard (2006): Airline Revenue Management in a Changing Business Environment, in: Transport and Telecommunication, 7. Jg., S. 183-188.
  • Klophaus, Richard (2006): Enhancing the Success of Mergers and Acquisitions in the Aviation Industry with a Balanced Scorecard Approach (gemeinsam mit Javier Kreischer und Christopher Notter), in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 10th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 26-28 May, 2006), Nagoya.
  • Klophaus, Richard (2006): Overbooking: A Sacred Cow Ripe for Slaughter? (gemeinsam mit Stefan Pölt), in: Aerlines - International Magazine for Students & Professionals of Aviation, S. 1-5.
  • Klophaus, Richard (2006): Flughafenausbau ist Daseinsvorsorge, in: Wirtschaft Nordhessen, S. 22.
  • Klophaus, Richard (2006): Flughafen Zweibrücken - Regionalökonomische Bedeutung und Perspektiven (gemeinsam mit Kai Heuer), Mainz.
  • Klophaus, Richard (2005): Frequent Flyer Programs for European Low-cost Airlines: Prospects, Risks and Implementation Guidelines, in: Journal of Air Transport Management, 10. Jg., S. 348-353.
  • Klophaus, Richard (2005): Overbooking - A Sacred Cow Ripe for Slaughter? (gemeinsam mit Stefan Pölt), in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 9th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 4-6 July, 2005), Rio de Janeiro.
  • Klophaus, Richard (2005): Regionalökonomische Auswirkungen des Flughafens Frankfurt-Hahn für den Betrachtungszeitraum 2003 - 2015 (gemeinsam mit Kai Heuer und Thorsten Schaper), Mainz.
  • Klophaus, Richard (2005): Low-cost Airports als Wirtschaftsfaktor - das Beispiel Frankfurt-Hahn (gemeinsam mit Kai Heuer und Thorsten Schaper), in: Ministerium für Wirtschaft, Verkehr, Landwirtschaft und Weinbau: Luftfahrt in Rheinland-Pfalz, Mainz, S. 38-43.
  • Klophaus, Richard (2004): Frequent Flyer Programs for European Low-cost Airlines: Prospects, risks and implementation guidelines, in: Air Transport Research Society (Hrsg.): 8th Annual Air Transport Research Society Conference Papers (ATRS 1-3 July, 2004), Istanbul.
  • Klophaus, Richard (2004): Was ist ein Low-cost Airport? (gemeinsam mit Thorsten Schaper), in: Internationales Verkehrswesen, 56. Jg., S. 191-196.
  • Klophaus, Richard (2003): Brauchen Low-cost Airlines Vielfliegerprogramme?, in: absatzwirtschaft - Science Factory, 5. Jg., S. 15-18.
  • Klophaus, Richard (2003): Richtig positioniert? Imagestudien als Grundlage für Hochschulmarketing und Qualitätssicherung: Das Konzept des Umwelt-Campus Birkenfeld (gemeinsam mit Alfons Matheis und Thorsten Schaper), in: Wissenschaftsmanagement - Zeitschrift für Innovation, 9. Jg., 4 H., S. 16-23.
  • Klophaus, Richard (2003): Vielfliegerprogramme für Low-cost Airlines, in: Zeitschrift für Verkehrswissenschaft, 74. Jg., S. 115-128.
  • Klophaus, Richard (2002): B2B: Erfolgspotentiale elektronischer Absatzkanäle und Handelssysteme, in: Internationales Verkehrswesen 54. Jg., S. 270-273.
  • Klophaus, Richard (2002): Stoffstrommanagement in einem internationalen Luftfrachtunternehmen: das Beispiel Lufthansa Cargo (gemeinsam mit Maren Gatzemeier und Frank Haupenthal), in: Heck, P., Bemmann, U. (Hrsg.): Handbuch Stoffstrommanagement, Köln, S. 262-266.
  • Klophaus, Richard (2002): Logistik und Stoffstrommanagement, in: Heck, P., Bemmann, U. (Hrsg.): Handbuch Stoffstrommanagement, Köln, S. 69-74.
  • Klophaus, Richard (2002): Steigt oder sinkt das Verkehrsaufkommen durch e-Business? - Impulse für zukünftigen Forschungsbedarf, in: Verkehrliche Wirkungen von e-Business, Band B 250 der Schriftenreihe der Deutschen Verkehrswissenschaftlichen Gesellschaft, Bergisch-Gladbach, S. 39-55.
  • Klophaus, Richard (2001): Elektronische Marktplätze für die Luftfrachtbranche, in: Internationales Verkehrswesen, 53. Jg., S. 304-306.
  • Klophaus, Richard (1999): Revenue Management: Strategischer Ansatz im globalen Luftfrachtwettbewerb, in: Internationales Verkehrswesen, 51. Jg., S. 294-297.
  • Klophaus, Richard (1998): Revenue Management: Wie die Airline Ertragswachstum schafft, in: absatzwirtschaft - Zeitschrift für Marketing, 41. Jg., S. 146-155.
  • Klophaus, Richard (1998): Preiscontrolling bei Lufthansa, in: Reinecke, S., Tomczak, T., Dittrich S. (Hrsg.): Marketingcontrolling, THEXIS-Fachbuch, St. Gallen, S. 326-332.
  • Klophaus, Richard (1997): Prospect-Theorie, in: WiSt - Wirtschaftswissenschaftliches Studium, 26. Jg., S. 195-198.
  • Klophaus, Richard (1996): Marktausbreitung von Bildschirmtext: Zu den Ursachen einer Fehlprognose, in: Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung (ZfbF), 48. Jg.,S. 579-588.
  • Klophaus, Richard (1996): How Consumers Decide to Adopt New Products: A Descriptive Model, in: Beiträge zur angewandten Wirtschaftsforschung, Nr. 536, Mannheim.
  • Klophaus, Richard (1995): Marktausbreitung neuer Konsumgüter: Verhaltenswissenschaftliche Grundlagen, Modellbildung und Simulation, Dissertationsschrift, Gabler-Verlag, Wiesbaden.
  • Klophaus, Richard (1995): Anwendungsprobleme bei der Diffusionsprognose und -steuerung: Das Ende der klassischen Diffusionsmodellierung?, in: MARKETING - Zeitschrift für Forschung und Praxis, 17. Jg., S. 89-98.