Raum:
N 223
E
robert.muenscher@hs-worms.de
T
+49(0)6241.509-140
F
+49(0)6241.509-224

Current Projects

  • Big Nudging: Choice Architecture Techniques & Big Data
    Harnessing human psychology to manipulate human behavior by changing the context in which people make their choices ("nudging") has been practiced by humans for ages, is used today in particular in marketing and, increasingly, in policy making. The increasing use of big data on individuals for better nudging these individuals is about to create a threat to human autonomy (and, maybe, democracy).
  • The ICvid Project. Learning by Filming
    The project facilitates the learning of intercultural competence by having students develop and shoot short professional intercultural training video themselves. A professional filmmaker coaches the students to help them learn key techniques of shooting and cutting videos
  • Trust Relations in Intercultural Management (TRIM)
    When collaborating with colleagues or partners from other cultures, our well-proven capacity to develop trusting relationships needs to be put to the test. The TRIM Research Project investigates how cultural difference can trap managers into falsely mistrusting colleagues or partners.

Selected Publications

  • 2016, Ökonomische Theorie des Fundraisings
    Münscher, Robert (2016): Ökonomische Theorie des Fundraisings. In: Fundraising Akademie (Hg.): Fundraising: Handbuch für Grundlagen, Strategien und Methoden.
    Wiesbaden: Springer-Gabler, 20-35.

  • 2016, A Review and Taxonomy of Choice Architecture Techniques
    Münscher, Robert, Vetter, Max & Scheuerle, Thomas (2016): A Review and Taxonomy of Choice Architecture Techniques. Journal of Behavioral Decision Making, 29, 511–524, doi: 10.1002/bdm.1897.

  • 2015, Wofür sind soziale Wirkungsanalysen hilfreich?
    Münscher, Robert & Schober, Christian (2015): Wofür sind soziale Wirkungsanalysen hilfreich? Ein Überblick der Verwendungsmöglichkeiten für Ergebnisse von SROI-Analysen. In: Then, V. & Schober, C. (Hgg.): Praxishandbuch Social Return on Investment. Wirkung sozialer Investitionen messen. Stuttgart: Schäffer-Poeschel, 161-162

  • 2013, Vertrauensfallen im internationalen Management. Hintergründe, Beispiele, Strategien
    Münscher, Robert & Hormuth, Julia (2013): Vertrauensfallen im internationalen Management. Hintergründe, Beispiele, Strategien. Heidelberg: Springer-Gabler, www.vertrauensfallen.de.

  • 2012, Using Critical Incident Technique in Trust Research
    Münscher, Robert & Kühlmann, Torsten (2012): Using Critical Incident Technique in Trust Research. In: Lyon, Fergus; Möllering, Guido; Saunders, Mark & Hatzakis, Tally (Hgg.): Handbook of Research Methods on Trust. Cheltenham: Edward Elgar, 161-172.

  • 2012, Anlageverhalten der kapitalstärksten deutschen Stiftungen
    Münscher, Robert; Then, Volker et al. (2012): Anlageverhalten der kapitalstärksten deutschen Stiftungen. Projektbericht, Centrum für soziale Investitionen, Universität Heidelberg.

  • 2012, Social Return on Investment
    Münscher, Robert; Then, Volker & Kehl, Konstantin (2012): Social Return on Investment. Anheier, Helmut; Schröer, Andreas & Then, Volker (Hgg.): Soziale Investitionen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 313-331.

  • 2011, Vertrauensentwicklung im interkulturellen Management
    Münscher, Robert (2011): Vertrauensentwicklung im interkulturellen Management. Eine empirische Studie am Beispiel der deutsch-französischen Zusammenarbeit. Wiesbaden: Gabler (Reihe 'Internationale Wirtschaftspartner').

Bildergebnis für back button